Navn:
DIESELLA - grundlagt af Eli Andersen i 1943
Hvor:
Kolding
Hvornår:
Knallert produktion 1949 - 1967
(fabrikken eksisterer stadig - producerer bl.a. ratstammer til forskellige industrikørertøjer)
Kendt modeller:
Diesella hjælpemotor, Cykle-Krank-Motor, 316, 318, 318/116.
"70": Speciel Standard, Speciel de luxe, Nestor, Juno, Speciel-Sport
Diesella 318. Bj.55
Motor:
1-cylindret, 2-takt blokmotor. Letmetaltopstykke. Boring: 40 mm. Slaglængde: 39,5 mm; slagvolumen: 50 cm3. Kompressionsforhold: 5:1. Maks. effekt: 0,6 HK ved 4480 omdr./min.
Elektrisk udstyr:
SPL eller Bosch svinghjulsmagnetdynamo. 6 v/17 w.
Transmission:
Keglekobling i oliebad. Et gear. Motorgearhjul: Tandhjul; gearhjul-baghjul: Kæde. Total udveksling: 17,2:1. Pedaltræk indbygget i gearkasse; fælles kæde med motortræk.
Stel og affjedring:
Pladestel. Forhjul: Teleskopgaffel. Baghjul: Svinggaffel, teleskopfjedre.
Bremser:
Forhjul: Tromlebremse; diameter: 100 mm; håndbetjent Baghjul: Tromlebremse; diameter: 100 mm; pedaltræk.
Dæk:
Begge hjul: 2 1/8 X 24". Egenvægt: 40 kg.
Nypris: Kr. 1.225